Händelsearkiv

Sommarjobb på OP:s bekostnad

Mikaelskolan deltar i kampanjen Sommarjobb på OP:s bekostnad, och vi erbjuder en ungdom i åldern 15-17 år sommarjobb som hjälpledare på vår sommarklubb 3-14.6.2024!

Sommarklubben riktar sig till barn i lågstadieåldern och är friluftsbetonad. Vi är mycket ute i naturen och rör på oss, leker och har programpunkter med betoning på idrott. Programmet kan variera beroende på väderförhållanden och gruppens storlek.

Vi förväntar oss att du är glad, ansvarsfull och hjälpsam. Du tycker om att jobba med barn och vistas gärna utomhus. Vi ser det som en merit om du jobbat med barn tidigare.

Är detta något för dig, eller vill du veta mera? Skicka ansökan till rektor Monica Boström (tel. 044 530 8645) på rektor@mikaelskolan.fi senast 31.3.2024!

Vi ser fram emot att höra från dig!

#SommarjobbpåOPsbekostnad #kesäduuniOPnpiikkiin

Sportlov 19-23.2.2024

Vi önskar er alla ett fint och motionsrikt sportlov 19-23.2.2024!

Skolan inleds igen måndagen den 26 februari kl. 9.00.

Anmälan till klass 1 i Mikaelskolan

Förskoleföräldrar, se hit! Anmälan till Mikaelskolans klass 1 inför hösten 2024 är öppen under vecka 3 och 4 (15.1-31.1.2024)! Anmälan görs via Raseborgs stad via blanketten ”Elevanmälan för blivande åk 1”.

Om du har frågor kring skolgången eller pedagogiken i Mikaelskolan, tveka inte att kontakta rektor Monica Boström (rektor@mikaelskolan.fi eller 044 530 8645).

Välkommen på Öppet hus 20.1.2024 kl. 10-14!

På öppet hus kan du bekanta dig med skolan, barnträdgården och Västerby gårds område, följa med på lektioner och gå på en föreläsning med aktuellt tema. Utöver detta kan du äta lunch i skolrestaurangen eller gå på café.

Föreläsning: Vapaus ja rajat, kaverivanhemmasta kasvattajaksi, Jarno Paalasmaa (Frihet och gränser, från kompisförälder till fostrare).
Föreläsningen hålls kl 13.15-14 i ladugården på Västerby gård. Föreläsningen hålls på finska. Barnpassning arrangeras under föreläsningen.

Jarno Paalasmaa är pedagogie magister, influencer inom utbildning, fackboksförfattare och rektor. Han har bland annat skrivit böckerna Aktivoi oppilaasi och Maailman parhaat kasvatusajatukset. Han fungerar som sakkunnig i YLEs podkastserie Kasvatusviisautta kiireisille. Förutom läroplansreformer och framtidens skola behandlar hans föresläsningar och böcker ämnen som emotionell utbildning, civilisation värderingar och alternativa pedagogiker.

Välkommen med på vår Adventsträdgård 3.12. kl. 17!

Julen närmar sig och söndagen den 3 december är det dags för Mikaelskolans årliga adventsfest! Detta är ett stämningsfullt tillfälle där eleverna i klasserna 1-5 deltar för att fira att adventstiden inleds. Eleverna får tända sitt eget adventsljus och lärarna står för musiken då barnen går genom granrisringen.

Adventsfesten inleds kl. 17 - välkommen med!

Föreningens höstmöte går av stapeln 28.11 kl. 18!

Alla föreningsmedlemmar önskas varmt välkomna att delta på vårt höstmöte som går av stapeln tisdagen den 28 november kl. 18.00 i ladugården! Vi diskuterar bl.a. budget och verksamhetsplan inför det kommande året och väljer nya medlemmar till styrelsen.

Hoppas vi ses!

Lyktfesten 9.11.2023

Vi har firat lyktfest under stämningsfulla former! Tack till alla som deltog och lös upp novembermörkret tillsammans med oss!

Välkommen till ett nytt skolår!

Måndagen den 14 augusti kl. 10.00 inleds skolåret med upprop utanför högstadiebyggnaden. Därefter bjuder vi på saft och bulle. Varmt välkomna!

Första skoldagen slutar ca kl.12.

Från och med tisdag 15.8 går skolbussen normalt och eftis inleder sin verksamhet.

Du som är förälder i skolan har fått mera information på Wilma!

Välkommen på Barnfestival!

Mikaelskolans klass 8 uppträder på Kulturhuset Karelia

Mikaelskolans årliga pjäs visas på Kulturhuset Karelia i Ekenäs centrum. I år visas komedin Döden knackar aldrig. Pjäsen är skriven av Larson Österberg tillsammans med klass 8.

Längd: ca. 40min

Åldersrekommendation: Från 12 år

Onsdag 19.4 kl 19:00
Torsdag 20.4 kl 19:00

Fritt inträde, ingen förhandsbokning behövs.

Välkommen!

Välkommen på föreningens vårmöte!

Föreningens vårmöte går av stapeln torsdagen den 27 april kl. 18.00 i ladugården! Varmt välkommen med och påverka framtiden i föreningen!

Julstämning på Mikaelskolan

Julstämningen börjar infinna sig! Niorna har bakat pepparkakor till hela skolan, tvåorna gör önsketräd och snart är det dags för ljusstöpning och Lucia. Vi har några roliga veckor framför oss innnan vi kan inleda jullovet!